سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: بشر موجودی احساساتی است که حالات روحی وی معمولا در قالب ۶ حالت‌شناخته شده بین‌المللی صورت نمود پیدا می‌کند.

خشم

براساس گزارش ساینس‌دیلی، این 6 حالت شناخته شده عبارتند از شادی، اندوه، ترس، تعجب، تنفر و خشم؛ اما مطالعه‌ای جدید تعداد این حالت‌های بنیادین چهره انسان را به چهار حالت کاهش داده‌است. براساس این تحقیق جدید که توسط دانشمندان دانشگاه گلاسکو انجام شده، تنها چهار بیان احساسی در صورت وجود دارند.

این نتیجه به واسطه مطالعه روی ماهیچه‌های مختلف صورت درحین واکنش نشان دادن به احساسات مختلف و بررسی زمان فعال‌شدن این ماهیچه‌ها به دست آمده‌است. این اولین باری‌است که طی مطالعه‌ای دینامیک حالت‌های چهره انسان طی دوره‌های زمانی، زمان فعال شدن ماهیچه‌ها، مورد آزمایش قرار گرفته‌است.

به گفته محققان حالت‌های شادی و اندوه در صورت انسان از نظر زمان فعال شدن ماهیچه‌ها کاملا از یکدیگر قابل تمایزند اما تعجب و ترس در مراحل اولیه سیگنال‌هایی مشابه، یعنی چشم‌های گرد شده از خود ایجاد می‌کنند. همچنین خشم و تنفر نشانه مشابهی دارند که آن نشانه دماغ چین خورده است.

برای انجام این تحقیق دانشمندان از تکنیکی ویژه و نرم‌افزاری خاص که خود ابداع کرده‌بودند برای تحلیل تمامی حالت‌های چهره انسان استفاده کردند. در این تکنیک از دوربین‌هایی برای عکاسی سه‌بعدی از چهره افرادی که توانایی به حرکت‌درآوردن تمامی 42 ماهیچه صورت را به صورت مجزا داشتند استفاده کردند.

براساس این تصاویر رایانه می‌تواند مدل‌های سه‌بعدی از تمامی حالت‌های چهره انسان ایجاد کند. به کمک همین تکنیک محققان دریافتند سیگنال‌های ایجاد شده در صورت در هنگام ترس و شگفتی و خشم و تنفر در مراحل اولیه به یکدیگر شباهت دارند و تنها زمانی از یکدیگر قابل تشخیص می‌شوند که دیگر ماهیچه‌های صورت نیز به کار بیافتند.

کد خبر 248395
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز